Kadencje Rady ?
- Szczegóły
- Kategoria: 2010
- Odsłony: 2722
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/5CDE067B
Interpelacja nr 351
do ministra infrastruktury
w sprawie niesprecyzowanych przepisów znowelizowanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych
Szanowny Panie Ministrze! W związku z wieloma sygnałami pozwalam sobie zadać pytanie dotyczące niesprecyzowanych przepisów znowelizowanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Pragnę mieć w tej sprawie jasne stanowisko Ministerstwa Finansów.
Czy jest zasadne, że z chwilą wejścia w życie ustawy, tj. 31 lipca 2007 r. pracownik spółdzielni będący jednocześnie członkiem jej rady nadzorczej traci mandat członka lub ewentualnie musi zrezygnować z zatrudnienia, ewentualnie czy przepis art. 82 ust. 2. ma zastosowanie dopiero po rejestracji nowego statutu i odnosi się do osób wybieranych do rady nadzorczej wg znowelizowanego statutu? Czy rada nadzorcza pobierająca dotychczas wynagrodzenie za udział w posiedzeniach utraciła prawo do tego wynagrodzenia z dniem 31 lipca 2007 r., jeżeli wysokość i prawo do wynagrodzenia określone było nie w statucie, a jedynie w regulaminie rady nadzorczej uchwalonym przez zebranie przedstawicieli członków? Czy, obliczając liczbę kadencji członka rady nadzorczej, bierze się pod uwagę jego dotychczasowy staż w radzie (art. 82 ust. 3)?
Z poważaniem
Poseł Mirosława Nykiel
Bielsko-Biała, dnia 18 grudnia 2007 r.
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/09E70AC2
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Budownictwa
na interpelację nr 351
w sprawie niesprecyzowanych przepisów znowelizowanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pani Poseł Mirosławy Nykiel z dnia 18 grudnia 2007 r., nr SPS-023-351/08, w sprawie niesprecyzowanych przepisów znowelizowanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, uprzejmie informuję, co następuje.
Kolejna nowelizacja ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116, z późn. zm.), tj. ustawa z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 125, poz. 873), powstała w oparciu o propozycje sformułowane w projektach poselskich, a nie w projekcie rządowym.
W stanowiskach rządu do poszczególnych projektów sformułowane zostały opinie i zastrzeżenia dotyczące najważniejszych zmian przepisów.
Niezależnie od powyższego, przedstawiam opinię do poszczególnych pytań Pani Poseł.
Ad 1.
Odnosząc się do zapytania dotyczącego art. 82 ust. 2, wyjaśniam, że w skład rady nadzorczej spółdzielni mieszkaniowej nie mogą wchodzić osoby będące pracownikami spółdzielni. Uchwała w sprawie wyboru takiej osoby do rady nadzorczej jest nieważna, zaś z chwilą nawiązania stosunku pracy przez członka rady nadzorczej ustaje jego członkostwo w radzie nadzorczej tej spółdzielni.
W braku przepisów przejściowych uznać należy, że z dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej wszystkie osoby będące pracownikami spółdzielni powinni przestać być członkami rady nadzorczej.
Ad 2.
W kwestii zaś wynagrodzeń członków rady nadzorczej informuję, że stosownie do przepisu art. 82 ust. 1 zasadą jest, iż członkowie innych niż zarząd organów spółdzielni mieszkaniowej pełnią swoje funkcje społecznie, z tym że statut może przewidywać wynagrodzenie za udział w posiedzeniach w formie miesięcznego bez względu na ilość posiedzeń i nie może być większe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
Jeżeli więc w spółdzielni obowiązują zasady wypłacania wynagrodzeń na rzecz członków innych organów niż zarząd, to w mojej opinii do czasu zarejestrowania zmian w statucie (lub w regulaminie wydanym na jego podstawie) wynagrodzenia te mogą być wypłacane, jednak jedynie do wysokości w skali miesiąca nieprzekraczającej minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
Ad 3.
Informuję również Pana Marszałka, że na mocy art. 82 ust. 3 nie można być członkiem rady nadzorczej dłużej niż przez 2 kolejne kadencje.
Ponadto, zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 noweli, liczbę kadencji, o której mowa w art. 82 ust. 3, oblicza się, biorąc pod uwagę dotychczasowy staż członka rady nadzorczej.
Mając na względzie, że intencją ustawodawcy przy uchwalaniu przepisów ustawy nowelizacyjnej było usprawnienie działalności spółdzielni i rozszerzenie uprawnień członków oraz poprawa efektywności funkcjonowania rady nadzorczej jako organu kontrolującego i nadzorującego działalność zarządu, wyrażam pogląd, że wskazane wyżej przepisy jedynie uniemożliwiają dokonanie wyboru w skład rady nadzorczej tych osób, które pełniły funkcje członka rady przez 2 kolejne kadencje także przed wejściem w życie ustawy.
Jeżeli jednak wybór taki został dokonany przed wejściem w życie tego zakazu, tj. przed dniem 31 lipca 2007 r., to brak jest uzasadnienia do wygaszania mandatu członka rady nadzorczej z powodu braku szczegółowej regulacji w tym zakresie.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że przepisy art. 82 ust. 2 i ust. 3 zostały zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego jako niezgodne z Konstytucją RP. Od orzeczenia trybunału będzie zależało ich dalsze stosowanie.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Piotr Styczeń
Warszawa, dnia 22 stycznia 2008 r.